Etyka businessu w świetle globalizacji
Etyka businessu w świetle globalizacji
autorem artykułu jest Marcin Gostkowski
Człowiek doskonali się unikając czynów, za sprawą których mógłby stać się tym, kim nie chce być, kogo nie szanuje i nie uważa za wzór. Można by pomyśleć, że odróżnienie tego, co dobre, od tego, co złe, nie jest niczym szczególnym i nie wymaga komentarzy. W rzeczywistości jest jednak inaczej. W świetle globalizacji gospodarki etyka biznesu odegra bardzo ważną rolę. Być może są w naszym społeczeństwie są jeszcze osoby, które nie dostrzegają jej znaczenia ale uważam, że jest to tylko kwestia czasu. Nie zgadzam się z opinią, że globalizacja doprowadzi do destabilizacji świata, gospodarek i większego zubożenia społeczeństwa. Postaram się w tej pracy podać fakty, które stawiają globalizację w pozytywnym świetle.
W przeciągu ostatnich lat tematem etyki w środowisku businessowym zainteresowali się specjaliści HR Otwarte rynki i oparty na przejrzystych regulacjach wolny handel to najlepszy motor do podwyższenia poziomu życia, zmniejszenia szkód w środowisku naturalnym i budowy wspólnego dobrobytu. Problem w tym, że ludzie nie rozumieją, iż globalizacja daje im większą niezależność. Globalizacja nie jest zupełnie nowym zjawiskiem w historii światowej gospodarki, która przed 100 lat była prawie tak samo zintegrowana jak obecnie. Chodzi o to, aby również najuboższe kraje odczuły zalety globalizacji przez zmniejszenie nierówności w rozwoju gospodarczym.
Zarządzanie w warunkach globalizacji, która wiąże się z większą konkurencją międzynarodową, przynosi zagrożenia i daje szanse. Można ją porównać z ogniem. Jest on pożyteczny, ale może też poparzyć. Jednak mało kto twierdzi, że ognia się trzeba pozbyć. Tak też jest z globalizacją, ale tylko w tym wypadku kiedy nie zapomnimy o etyce. Tylko ona spowoduje, że się nie poparzymy.
Etyka biznesu jest niczym innym jak etykÄ… powinnoÅ›ci, obowiÄ…zku, stanowiÄ…ca zbiór reguÅ‚, norm moralnych i zawodowych majÄ…cych na celu prawe i sprawne wykonywanie zawodu. W ciÄ…gu najbliższych dwóch, czterech lat bÄ™dziemy Å›wiadkami coraz liczniejszych fuzji i przejęć wÅ›ród firm ubezpieczeniowych, budowlanych, informatycznych, medialnych itd. Każdy, kto dziaÅ‚a w biznesie, powinien wiedzieć, jakÄ… zdobyÅ‚ pozycjÄ™ na rynku i co chce osiÄ…gnąć. Normalne jest, że poszukuje drogi do osiÄ…gniÄ™cia tego celu. CzÄ™stokroć najszybszym sposobem jest wÅ‚aÅ›nie połączenie z kimÅ›, kto myÅ›li o tym samym, albo przejÄ™cie tego, kto ma to, czego potrzebujemy. I tu dochodzimy do nastÄ™pujÄ…cej, istotnej kwestii bardziej niż samo połączenie - pojÄ™cia etyki. Najistotniejsze jest to aby menedżer nie zapomniaÅ‚ o etycznej i moralnej stronie fuzji. W fuzjach chodzi przede wszystkim o zwiÄ™kszenie udziałów w rynku. W pewnym momencie firmy zdajÄ… sobie sprawÄ™, że same nie podoÅ‚ajÄ… konkurencji i muszÄ… zwiÄ™kszyć swój potencjaÅ‚. Nie uważam, że postÄ™powanie takie jest niewÅ‚aÅ›ciwe. Ważne aby nie walczyć z rynkiem. Globalizacja wystÄ™puje i bÄ™dzie wystÄ™pować przez najbliższe lata. To na co my powinniÅ›my zwrócić uwagÄ™ to na stronÄ™ etycznÄ… przejęć i fuzji. Nie wszystkie fuzje, które dokonaÅ‚y siÄ™ w ostatnich latach należaÅ‚y do partnerskich, z zachowaniem wszelkich norm etycznych. Fuzje, wykupy, przymusowe wyzbywanie siÄ™ aktywów i w szczególnoÅ›ci „restrukturyzacja organizacyjna” sÄ… powszechnymi aspektami życia biznesu. Dochodzi do wrogich przejęć, i to jest ta zÅ‚a strona medalu. Wystarczy tu wspomnieć bataliÄ™ Telecom Italia o Olivetii czy zabiegi Banque Nationale de Paris o Paribas i Societe Generale.
Wielkie przedsiÄ™biorstwa zatruwajÄ… nasze Å›rodowisko, oszukujÄ… akcjonariuszy, dyskryminujÄ… kobiety i mniejszoÅ›ci, bez powodu wysyÅ‚ajÄ… tysiÄ…ce ludzi na bezrobocie, produkujÄ… niebezpieczne wyroby oraz dbajÄ… tylko i wyłącznie o wyniki finansowe. To jest litania, którÄ… możemy dÅ‚ugo recytować. Powiem krótko, tak byÅ‚o 10-20-30-40lat temu. Wydaje mi siÄ™, że poprzez doskonalenie technologii skorzysta na tym nasze Å›rodowisko jak i ludzie. Nie musimy martwić siÄ™ o moralny aspekt spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci gdyż siÅ‚y opinii spoÅ‚ecznej zagwarantujÄ… nam, że „odpowiedzialne” zachowanie na dÅ‚uższÄ… metÄ™ zwycięży. DoskonaÅ‚ym przykÅ‚adem tego rozumienia jest sÅ‚ynne „żelazne prawo odpowiedzalnoÅ›ci” Keitha Davisa i Roberta Blomstroma. Brzmi ono nastÄ™pujÄ…co:
„Na dÅ‚uższÄ… metÄ™ ci, którzy nie używajÄ… wÅ‚adzy w sposób, który spoÅ‚eczeÅ„stwo uważa za odpowiedzialny, stracÄ… tÄ™ wÅ‚adzÄ™”
Moim zdaniem nieetycznie postÄ™pujÄ…ce firmy stracÄ… rynki, bo pieniÄ…dze to tylko część wÅ‚adzy najważniejszy jest czÅ‚owiek „klient”, to jego postÄ™powanie sprawi czy firma utrzyma siÄ™ na rynku czy też splajtuje majÄ…c pieniÄ…dze w towarze. SpoÅ‚eczeÅ„stwo jest w fazie rozwoju od wielu pokoleÅ„, wierzÄ™ że bÄ™dzie wybieraÅ‚o produkty ekologiczne, bezpieczne i nie genetycznie modyfikowane. Globalizacja gospodarki spowoduje, że produkt bÄ™dzie lepszy jakoÅ›ciowo, taÅ„szy, bardziej dostÄ™pny a jego marka bÄ™dzie znana na caÅ‚ym Å›wiecie, tak jak jest to w przypadku Coca-Coli, Gillette, Pizza Hut czy Sony. SÄ… to marki znane i lubiane, dbajÄ…ce o satysfakcjÄ™ klienta. W peÅ‚ni zgadzam siÄ™ z opiniÄ… pana Friedmana, który napisaÅ‚, że biznes powinien szukać zysku „nie uciekajÄ…c siÄ™ do oszustw” oraz zgodnie z „reguÅ‚ami gry”. Powinny dziaÅ‚ać w sposób nie gwaÅ‚cÄ…cy praw jednostki, a reguÅ‚a ta jest zasadÄ… moralnÄ… nadrzÄ™dnÄ… w stosunku do wszystkich innych. Nie oczekujÄ™ od globalizacji gospodarki uczciwego podziaÅ‚u dóbr poprzez ich pomnażanie. ZrozumiaÅ‚e jest, że nie możemy żywić nadziei na rozwiÄ…zanie problemów którejkolwiek grupy spoÅ‚ecznej, chyba że uczynimy to kosztem jednej z pozostaÅ‚ych itd. CzyjÅ› zysk oznacza dla kogoÅ› innego stratÄ™, czyjaÅ› korzyść to koszt, poniesiony przez kogoÅ› innego. Podam prosty przykÅ‚ad, wzrost sprzedaży firmy Apple o 30% spowodowaÅ‚ spadek sprzedaży w firmie IBM. Tak czy inaczej mechanizm cenowy jest jedynÄ… efektywnÄ… metodÄ… dostosowania konsumpcji do akumulacji kapitaÅ‚u stanowi warunek masowego zatrudnienia, włączajÄ…c w to ciÄ…gÅ‚e tworzenie nowych miejsc pracy dla zwiÄ™kszajÄ…cej siÄ™ liczby ludnoÅ›ci. Masowe zwolnienia połączone z procesami typu Outplacement z kolei jest warunkiem osiÄ…gniÄ™cia wielu innych dóbr spoÅ‚ecznych, materialnych, przez wiÄ™kszość ludzi zwiÄ…zanych z dowolnym typem gospodarki. Tak wiÄ™c widzimy, że globalizacja gospodarki nie musi być wizjÄ… koÅ„ca Å›wiata i ludzkoÅ›ci ale czymÅ› nowym w czym przyjdzie nam żyć. Wiele przedsiÄ™biorstw bÄ™dzie musiaÅ‚o wybierać pomiÄ™dzy sprawiedliwoÅ›ciÄ… a mechanizmem cenowym, ale jestem przekonany, że ci którzy wybiorÄ… pierwszÄ… opcjÄ™ zapiszÄ… siÄ™ pozytywnie w pamiÄ™ci klientów i w odpowiednim czasie bÄ™dÄ… czerpaÅ‚y korzyÅ›ci finansowe.
W peÅ‚ni zgadzam siÄ™ z moim „dziadkiem” Arystotelesem, który uważaÅ‚ iż w podejÅ›ciu do etyki biznesu chodzi o to, aby unikać myÅ›lenia wyłącznie w kategoriach zysku i traktować biznes jako istotny element dostatniej i bezpiecznej egzystencji, współżycie z innymi ludźmi, poczucie wÅ‚asnej godnoÅ›ci i bycie częściÄ… czegoÅ› z czego można być dumnym powinno być naszym celem w biznesie i życiu. DziaÅ‚alność czÅ‚owieka jest sensowna wtedy, gdy dobro jest jej celem, a nie jedynie produktem ubocznym konkurencji i dążenia do egoistycznych celów. JeÅ›li w tym kierunku bÄ™dzie przebiegaÅ‚a globalizacja gospodarki to możemy być spokojni o przyszÅ‚ość naszych dzieci. WedÅ‚ug mojej opinii rynek i ludzie „zmuszÄ…” wielkie firmy do etycznego postÄ™powania. SÅ‚owo „zmuszÄ…” jest przeciwne etycznym normom ale na pewno nauczÄ… czegoÅ› oporne korporacje. Jak bardzo inowacyjność, globalizacja decyduje o sukcesie, pokazujÄ… przykÅ‚ady Stevea Joba (Apple Computer), Billa Gatesa (Microsoft) oraz Akio Mority (Sony) szefa departamentu ZarzÄ…dzanie Zasobami Ludzkimi. To oni zmienili kierunek Å›wiatowej przedsiÄ™biorczoÅ›ci. Nie bali siÄ™ ryzyka, trudnych decyzji, pasjonowaÅ‚a ich przyszÅ‚ość, a nie oglÄ…danie siÄ™ wstecz, byli elastyczni i otwarci na niekonwencjonalne pomysÅ‚y. Ich zasÅ‚uga leży w tym, że wykorzystali szansÄ™ porzucone przez innych. Dostrzegli rynek tam gdzie pierwotni wynalazcy nie umieli lub nie chcieli ich dostrzec. Kierowali siÄ™ etykÄ… w biznesie choć niektórzy zarzucajÄ… im „przekrÄ™ty”, ale nie zapominajmy, że tak wypowiada siÄ™ konkurencja, która zostaÅ‚a w tyle i poprzez pomówienia próbuje dojść do czołówki. Te same cechy, które wymieniÅ‚em przy tych trzech dżentelmenach bÄ™dÄ… decydowaÅ‚y o sukcesie także w XXI wieku, ale obejmie ona globalnie caÅ‚y Å›wiat. Uniknąć globalizacji można tylko poprzez izolacjÄ™, ale izolacja skazuje na zastój i regres.
BiorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie „za” i „przeciw” zdecydowanie opowiadam siÄ™ za globalizacjÄ…, w której moralność i etyka jest wizytówkÄ… koniecznÄ…, bez której wielkie firmy nie znajdÄ… nabywców na swoje produkty. To klient zadecyduje o kierunku globalizacji, choć może siÄ™ wydawać, że do tego potrzebne sÄ… tylko pieniÄ…dze. To my zadecydujemy kto bÄ™dzie rozgrywaÅ‚ gry na szachownicach. Droga do sukcesu w przyszÅ‚oÅ›ci globalizacji rynków wiedzie przez analizÄ™ dotychczasowych osiÄ…gnięć. OpierajÄ…c siÄ™ na zdobytych już doÅ›wiadczeniach, bÄ™dziemy budowali jeszcze silniejsze zwiÄ…zki globalnych marek z czÅ‚owiekiem. Mniej dostrzegali w nim konsumenta, bardziej istotÄ™ ludzkÄ…. Bardziej, niż przemawiać do portfela bÄ™dziemy starali wnosić do życia nowe etyczne wartoÅ›ci. W nowym tysiÄ…cleciu musimy wykazać jeszcze wiÄ™cej kreatywnoÅ›ci. Standardowe metody badawcze nie mogÄ… nam w tym wiele pomóc. Musimy być innowacyjni w wyszukiwaniu rzeczy, które rzeczywiÅ›cie w dobie globalizacji gospodarczej majÄ… dla ludzi znaczenie, oraz wiarygodni i uczciwi w naszych obietnicach. Globalizacja ma przed sobÄ… obiecujÄ…cÄ… przyszÅ‚ość i szanse na to, że uroÅ›nie w mÄ…drÄ…, etycznÄ… siłę. Czego sobie i przyszÅ‚ym pokoleniom życzÄ™.
--
Marcin Gostkowsky
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Tłumacz
Realne pieniądze dzięki grze komputerowej?
Bezsenność i stres - rozerwij to błędne koło
Centrale IP PBX firmy Astocom
Kto zapłaci za odzież roboczą?